Voor het aanvragen van een alcoholvergunning heeft u eHerkenning nodig met betrouwbaarheidsniveau 2+. Heeft u nog geen eHerkenning? Vraag dit dan aan op de website van eHerkenning(externe link).

Alcohol vergunningen aanvragen voor commerciële bedrijven 

Of bent u op zoek naar:

​Wat is het?

Als u alcohol verkoopt of schenkt, hebt u een alcoholvergunning nodig van de gemeente. Als u alcohol wilt schenken tijdens een evenement, moet u een ontheffing bij de gemeente aanvragen.

Twee soorten alcoholvergunningen

  • Voor commerciële bedrijven (cafés, restaurants, slijterijen, hotels en dergelijke).
  • Voor paracommerciële bedrijven (buurthuis, sportkantine, museum en dergelijke).

In de volgende gevallen heeft u geen vergunning nodig

Wanneer u zwak-alcoholhoudende drank verkoopt buiten een horecabedrijf om, mag de drank niet geopend of gedronken worden in het pand waar het verkocht wordt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij:

  • supermarkt
  • levensmiddelenwinkel
  • snackbar
  • traiteur
  • tabakspeciaalzaak
  • slijterij

Hoe werkt het?

Met een alcoholvergunning mag u alcohol verkopen en schenken aan personen van 18 jaar en ouder.

U kunt de vergunning krijgen als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Uw personeelsleden zijn 16 jaar of ouder.
  • Uw barmedewerker onder de 18 jaar mag alcohol verkopen, maar niet drinken.
  • Alle leidinggevenden zijn minimaal 21 jaar en hebben een SVH Verklaring Sociale hygiëne(externe link) of Verklaring Vakbekwaamheid. Dit kunt u opzoeken in het Register Sociale Hygiëne(externe link).
  • Geen van de leidinggevenden heeft een strafblad. Voor een onmiddellijke (dagelijkse) leidinggevende wordt niet aan deze voorwaarde getoetst.
  • In uw zaak moet altijd een leidinggevende aanwezig zijn. Deze leidinggevende staat ook vermeld op het aanhangsel van je vergunning.

Wat moet ik doen?

U vraagt de vergunning aan bij de gemeente. Doe dit in de gemeente waar uw horeca- of slijters bedrijf is gevestigd.

Bibob-toets

Na het aanvragen van een alcoholvergunning wordt er een Bibob-toets uitgevoerd. De Bibob formulieren kunt u vinden bij het tabje Formulieren. Daarmee beoordeelt de gemeente de betrouwbaarheid van uw onderneming. Als er bijvoorbeeld sprake is van een crimineel verleden, kan de gemeente besluiten om u geen vergunning te geven.

Nieuwe leidinggevende altijd melden

Als er een nieuwe leidinggevende bijkomt, moet u dit melden bij de gemeente. U hoeft hiervoor geen nieuwe vergunning aan te vragen. U kunt dit doen onder het kopje 'Leidinggevende wijzigen', bovenaan deze pagina.

Wat moet ik meenemen?

  • Plattegrond van de ruimte(n), inclusief aanduiding van functie van de ruimte(n), de afmetingen en oppervlakten;
  • Door beide partijen getekend koop-, pacht-, of huurcontract of het eigendomsbewijs van het pand (indien van toepassing);
  • Plattegrond van het terras (indien van toepassing);
  • Statuten van de vereniging of besloten vennootschap (indien van toepassing);
  • Oprichtingsakte van de besloten vennootschap i.o. (indien van toepassing).

Wat kost het?

Het tarief voor het in behandeling nemen van een:

  • aanvraag tot het verkrijgen van een nieuwe vergunning op grond van artikel 3 van de Alcoholwet bedraagt € 616,35;
  • aanvraag tot het wijzigen van de vergunning op grond van artikel 30 van de Alcoholwet (wijzigen inrichting) bedraagt € 216,55;
  • aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid van de Drank- en Horecawet (wijzigen aanhangsel) bedraagt € 216,55.

Meer informatie

Wijziging diploma sociale hygiëne

Per 1 juli 2023 wijzigt het Register sociale hygiëne. In dit register zijn de diploma’s kennis en inzicht sociale hygiëne (SVH-diploma) opgenomen. Deze wijziging heeft gevolgen voor degenen die in het huidige Register sociale hygiëne staan ingeschreven.

Vanaf 1 juli 2023 wordt de registratie van de SVH-diploma’s beheerd door een andere partij, de Landelijke commissie sociale hygiëne. Met de overgang van de registratie wordt het register ook geactualiseerd. Daarom moet iedereen die in het huidige register staat ingeschreven de registratie bevestigen en eventueel corrigeren (achternaam/adres). Dat is kosteloos. Het bevestigen en eventueel corrigeren moet gebeuren vóór 1 juli 2028. Gebeurt dat niet tijdig, dan vervalt de registratie en wordt het SVH-diploma uit het register verwijderd. Het bevestigen van de registratie kan via www.registersocialehygiene.nl/registratie-herbevestigen(externe link).

Hoe lang duurt het?

  • U krijgt binnen 8 weken bericht.

Bezwaar maken

Als u het niet eens bent met de beslissing van de gemeente kunt u binnen 6 weken bezwaar maken

Contactpersonen

Wilt u meer informatie of een afspraak maken? Neem dan contact op via het contactformulier.

Vergunningen en meldingen worden behandeld door team Vergunningen van de Kempengemeenten. Dit team is gevestigd in het gemeentehuis van Eersel.

Heeft deze informatie u geholpen?