Heb je geen vast woonadres in Nederland? Dan kan je je tijdelijk inschrijven op het adres van iemand anders of van een instelling. Dit heet een briefadres. Op dit adres ontvang je dan je post. Op deze pagina lees je hoe je zo'n briefadres aanvraagt.

Je vraagt een briefadres aan bij de gemeente waarin het adres ligt. Daarbij geef je aan waarom je een briefadres nodig hebt. Is de gemeente akkoord? Dan krijg je voortaan alle post van de gemeente en andere overheidsinstellingen op dit briefadres. Geef je briefadres ook door aan andere instellingen om hun post op het nieuwe adres te ontvangen.

Voor het aanvragen van een brief adres maak je een afspraak bij het Loket Burgerzaken.

Afspraak maken

Wat moet ik meenemen?

  • Je geldige identiteitsbewijs
  • Ondertekende, schriftelijke toestemming van de briefadresgever (de eigenaar van het adres)
  • Identiteitsbewijs (of een kopie hiervan) van de briefadresgever

Krijg je een briefadres aangewezen door de gemeente? Dan hoef je alleen je geldige identiteitsbewijs mee te nemen.

Meer informatie

Een briefadres is altijd een adres in Nederland en mag geen postbus zijn.

De persoon of instelling die staat ingeschreven op het briefadres, noemen we de briefadresgever. De briefadresgever moet ervoor zorgen dat je je post van de overheid krijgt. Denk bijvoorbeeld aan:

  • brieven
  • belastingformulieren
  • een stempas
  • een dagvaarding

Wie kan een briefadres aanvragen

  • De betrokkene zelf (de persoon die in een instelling gaat wonen, of die geen woonadres heeft)
  • Ouders, voogden en verzorgers van jongeren tot 16 jaar die een briefadres nodig hebben.

Briefadres aanvragen voor een ander

  • Een partner(getrouwd of geregistreerd partnerschap) kan voor de andere partner een briefadres aanvragen als hij/zij daarvoor schriftelijk gemachtigd is door die partner
  • Meerderjarige kinderen kunnen voor een ouder een briefadres aanvragen als zij daarvoor gemachtigd zijn door die ouder

Daarnaast kunnen ook de volgende personen een briefadres aanvragen voor iemand anders:

  • Elke meerderjarige voor een persoon die hem/haar daartoe schriftelijk gemachtigd heeft.
  • Het hoofd van de instelling waar je gaat wonen.

Contactpersonen

Loket burgerzaken

Heeft deze informatie u geholpen?