Heb je een (nieuwe) identiteitskaart nodig? Maak dan een afspraak bij Loket Burgerzaken en haal je document na 5 werkdagen op. Op deze pagina vind je meer informatie over het aanvragen van een identiteitskaart.

Identiteitskaart kwijt?

Vul dan online de verklaring vermissing reisdocument in.

Let op!

Je document wordt na het invullen van onderstaand formulier geregistreerd als vermist. Dit kan niet ongedaan gemaakt worden. Ook kun je een nieuw document aanvragen na het invullen van het formulier. Hiervoor kun je terecht bij loket burgerzaken.

Verklaring vermissing reisdocument

Wat moet ik doen?

  • Je vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar je woont. Kinderen die een eigen identiteitskaart willen, moeten ook naar de gemeente komen.
  • Je moet je identiteitskaart persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na je aanvraag, want daarna vervalt je identiteitskaart. Haal je ook een identiteitskaart voor je kind op? Neem je kind dan mee.
  • Is je identiteitskaart verlopen? Dan lever je die in bij de gemeente.
  • Is je identiteitskaart (ernstig) beschadigd? Dan vraag je een nieuwe identiteitskaart aan. Ook lever je de oude identiteitskaart in bij de gemeente.

Wat moet ik meenemen?

  • Een goedgelijkende pasfoto die
    • niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag en
    • voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die je nog hebt, ook als ze zijn verlopen.
  • Als uw identiteitskaart in het buitenland is kwijtgeraakt of gestolen, dan neem je het buitenlandse proces-verbaal mee.
  • Pinpas of geld. Je betaalt direct bij de aanvraag.
Kinderen tot 12 jaar
  • Voor het aanvragen van een identiteitskaart voor een minderjarige tot 12 jaar is toestemming nodig van beide ouders (die het gezag hebben). De toestemming kunt u digitaal geven of via een toestemmingsformulier. 
  • (Kopie van) het identiteitsbewijs van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Dit hoeft niet als via DigiD toestemming is verleend.
  • Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het afhalen van hun identiteitskaart.
  • Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag.
  • Een goedgelijkende pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag. Deze pasfoto voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt van uw kind, ook als ze zijn verlopen.
  • Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.

Digitaal toestemming geven minderjarige

Toestemmingsformulier

Reizen met kinderen

Reis je met je kinderen naar het buitenland? En heb je een andere achternaam dan zij? Dan kan dit problemen opleveren bij de paspoortcontrole op het vliegveld. Je hebt een bewijs nodig dat je de vader of moeder bent, of het ouderlijk gezag hebt. Je regelt dit bij de Marechaussee.

Wat kost het?

De kosten van een identiteitskaart zijn afhankelijk van je leeftijd en de soort aanvraag.

Soort aanvraagKosten
Identiteitskaart voor 18 jaar of ouder€ 75,80
Identiteitskaart voor jonger dan 18 jaar€ 40,90
Spoedaanvraag€ 57,05 extra
Hoe lang duurt het?

Je kunt je identiteitskaart na 5 werkdagen afhalen. 

Als je je oude identiteitskaart niet meer hebt en je hebt geen ander identiteitsbewijs, doet de gemeente onderzoek om je identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat je je identiteitskaart krijgt.

Spoedaanvraag

Als je je identiteitskaart snel nodig hebt, doe je een spoedaanvraag. Als je de identiteitskaart voor 12.30 uur aanvraagt, kun je hem de volgende werkdag ophalen. Je moet hiervoor wel extra betalen.

Lichamelijke of verstandelijke beperking

Als je door een lichamelijke of verstandelijke beperking niet persoonlijk een identiteitskaart kunt aanvragen, kan een medewerker van de gemeente naar je toe komen om de aanvraag in behandeling te nemen. Bij twijfel vragen we om een medische verklaring.

Identiteitskaart kwijt of gestolen

Document kwijt of gestolen in Nederland

Als je identiteitskaart in Nederland kwijt is of gestolen, kun je direct een nieuwe aanvragen. Bij deze aanvraag teken je een Verklaring van vermissing. JE hoeft geen aangifte te doen bij de politie.

  • Als je verzekerd bent tegen diefstal, is aangifte doen bij de politie wel aan te raden.
  • Als je onmiddellijk op reis moet, kun je een nooddocument aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
  • Als je je oude identiteitskaart terugvindt, ben je verplicht die in te leveren bij de gemeente. Deze identiteitskaart is namelijk niet meer geldig.

Document kwijt of gestolen in het buitenland

Als je je identiteitskaart in het buitenland verliest, doe je aangifte bij de politie ter plaatse. Vraag om een schriftelijk bewijs hiervan. Dit heb je nodig voor je verzekering. In Nederland hoef je geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie.

  • Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat je identiteitskaart kwijt of gestolen is en vraag een nooddocument aan.
  • Met het buitenlandse proces-verbaal kun je bij de gemeente een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
Aanvullende informatie
  • Als u niet de Nederlandse nationaliteit hebt, kunt u in aanmerking komen voor een Vluchtelingpaspoort of een Vreemdelingenpaspoort.
  • Als u onder curatele staat, kunt u ook een identiteitskaart aanvragen. U hebt dan geen toestemming van de curator nodig.
  • Als u van naam verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
  • Als u van geslacht verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Contactpersonen

Loket Burgerzaken

Heeft deze informatie u geholpen?