Veelgestelde vragen Nieuw Hart voor Reusel
Heb jij vragen over de herinrichting Markt? Hier vind je het antwoord op de meest gestelde vragen.
De raad heeft al jaren geleden een besluit genomen over de Markt. Waarom komt de uitvoering nu pas?
Nadat het bestemmingsplan Centrum Reusel door onze gemeenteraad op 2 november 2021 werd vastgesteld, hebben omwonenden beroep ingesteld bij de Raad van State. Uiteindelijk ontvingen wij de uitspraak van de Raad van State van 16 augustus 2023: het ingestelde beroep was ongegrond en daarmee werd het bestemmingsplan Centrum Reusel onherroepelijk. Daarna zijn de ontwikkelingen weer in volle snelheid opgepakt. Qua uitvoering was het niet mogelijk om twee projecten tegelijkertijd uit te voeren. Eerst is er gestart is met het Kerkplein en MFA de Kei. Daarna is er veel aandacht uitgegaan naar de technische voorbereiding van het marktplan.
Waarom wijkt het ontwerp nu af van het eerdere ontwerp?
We zijn tot de conclusie gekomen dat het ontwerp te veel veiligheidsrisico’s kent.
De verkeersintensiteiten zullen na herinrichting van het plein en de Wilhelminalaan te hoog blijven om de verschillende verkeersdeelnemers veilig door het verkeer te loodsen.
In- en uit parkerende voertuigen, laden en lossen op de rijstrook van boodschappen, fietsers op de rijbaan en het doorgaande verkeer zorgen voor té veel veiligheidsconflicten.
Alleen een snelheidsreductie naar maximaal 30 km/u biedt hier onvoldoende uitkomst. We zijn tot de conclusie gekomen dat het ontwerp te veel veiligheidsrisico’s kent.
De verkeersintensiteiten zullen na herinrichting van het plein en de Wilhelminalaan te hoog blijven om de verschillende verkeersdeelnemers veilig door het verkeer te loodsen.
In- en uit parkerende voertuigen, laden en lossen op de rijstrook van boodschappen, fietsers op de rijbaan en het doorgaande verkeer zorgen voor té veel veiligheidsconflicten. Alleen een snelheidsreductie naar maximaal 30 km/u biedt hier onvoldoende uitkomst.
Mag in het nieuwe ontwerp de bus over het marktplein rijden?
In het aangepaste ontwerp van het marktplein blijft de busverbinding tussen Turnhout en Reusel via de Markt verlopen. Doorgaand verkeer hoeft niet over het parkeergedeelte te rijden.
Waarom is het herziene ontwerp beter?
Het nieuwe ontwerp ziet toe op een gescheiden verkeersstroom van voetgangers, fietsers en auto’s:
- Winkelend publiek kan altijd via het trottoir de boodschappen naar de auto brengen.
- Doorgaand verkeer hoeft niet via een parkeerplaats te rijden.
- De snelheid is in overeenstemming met het ontwerp. Door slim gebruik te maken van verschillende materialen en de manier waarop de rijbaan op het plein wordt aangelegd, vertraagd het verkeer en worden weggebruikers van elkaar gescheiden.
Komt het ontwerp er zo uit te zien als op de 2D beelden (sfeerimpressies)?
Op de projectpagina Nieuw Hart voor Reusel vind je een aantal sfeerimpressies in de beeldengalerij. We proberen een zo duidelijk mogelijk beeld te schetsen en kijken met een stedenbouwkundige blik naar het ontwerp om zo veel mogelijk de ‘pleingedachte’ in stand te houden. Aan deze beelden kunnen geen rechten worden ontleend en dienen enkel om een indruk te geven van sfeer en ontwerp.
Hebben bewoners en ondernemers nog inspraak?
Tijdens de inloopavond op dinsdag 9 september hebben we nog een aantal reacties gehad van inwoners. We hebben op deze avond nog commentaar kunnen ophalen wat we voor zover passend binnen het ontwerp, nog zullen verwerken.
Waar kan ik zien hoe het marktplein er straks uit gaat zien?
Op de project pagina van de gemeentewebsite vind je sfeerimpressies zodat je kunt zien hoe we met materialisatie de verschillende verkeersbewegingen vormgeven. Daarbij zie je dat de voetgangers prioriteit krijgen in dit hernieuwde ontwerp, daarna de fietsers en auto’s. Ook een korte animatie filmpje op de projectpagina laat in 3D zien hoe het eruit gaat zien.
Is er in het nieuwe ontwerp van het marktplein rekening gehouden met ouderen, slechtzienden en minder mobiele deelnemers in het verkeer.
De markt wordt aangelegd op een manier dat er geen hoogteverschillen aanwezig zijn. Zebrapaden hebben een breedte van vier meter. Er komen een aantal plekken om te ztten of uit te rusten, maar dat zal mede door de beperkte omvang van de nieuwe markt gering zijn. Voor slechtzienden zullen geleidelijnen worden aangelegd om de looproutes goed aan te geven. Dit gebeurt in samenspraak met gebruikers van deze voorziening en wordt dit najaar opgepakt.
Is er voldoende aandacht in dit plan voor fietsenstallen/parkeren rondom het marktplein?
Fietsparkeren heeft onze aandacht. We trachten het aantal plekken te maximaliseren door het plaasten van fiestnietjes waar het kan. We kiezen voor deze beugels omdat meer en meer de behoefte bestaat fietsen extra beveiligd te parkeren.
Komen er in het nieuwe ontwerp parkeerplaatsen bij?
In totaal komen er op het marktplein ruim 100 parkeerplaatsen. Dat zijn er meer dan oorspronkelijk gepland. Aan de kant van de Albert Heijn zullen we 40 plekken realiseren. Aan de noordzijde komen er ruim 60 parkeerplaatsen, oorspronkelijk waren er daar 50 plaatsen voorzien.
Kan ik in de toekomst nog gratis en onbeperkt parkeren?
Er zal in het centrum nog steeds gratis geparkeerd kunnen worden. Lang parkeren op de Markt wordt beperkt om de bereikbaarheid van de winkels zo optimaal mogelijk te laten zijn.
Zorgt onbeperkt parkeren ervoor dat bezoekers aan het centrum minder kans hebben op een vrije plek bij de winkels?
Het is de bedoeling dat langparkeren wordt beperkt om het centrum aantrekkelijk te houden voor winkelend publiek. In die voorbereidingen nemen we het belang van direct aanwonenden uiteraard mee.
Hoe verloopt de procedure voor het inrichten van een blauwe zone in het centrum van gemeente Reusel?
Voor het instellen van een blauwe zone is een verkeersbesluit noodzakelijk. Het besluit zal bekend gemaakt worden. Tegen het besluit is bezwaar en beroep mogelijk.
Moet de raad nog besluiten nemen?
Op 1 juli heeft de besluitvorming van de grondexploitatie plaatsgevonden. Daarmee is er voldoende geld om de herinrichting uit te voeren. De raad zal nog een besluit nemen over het finale ontwerp. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad in het najaar 2025.
Wanneer beginnen de werkzaamheden, en wanneer verwacht men hier mee klaar te zijn?
De werkzaamheden zijn van start gegaan op 18 september. De aannemer is begonnen met de rioolwerkzaamheden. Deze liggen voornamelijk aan de zuidzijde van het plein.
De zuidzijde van het plein zal klaar zijn op 31 januari 2026. Dat geeft voldoende tijd om de supermarkt in te richten voor de opening medio maart 2026. Het gehele plein zal medio juni 2026 klaar zijn.
Wat betekenen de werkzaamheden voor het verkeer?
Vanaf 18 september is de Wilhelminalaan ter hoogte van het marktplein afgesloten voor het verkeer. Het doorgaand verkeer wordt grootschalig via de provinciale weg omgeleid. We houden het ontstaan van eventueel sluipverkeer in de gaten.
Blijft het marktplein bereikbaar tijdens de werkzaamheden?
Het huidige marktplein blijft nagenoeg ongewijzigd bereikbaar tijdens de uitvoering tot 31 januari 2026. We zullen pas starten aan de noordzijde als de zuidzijde klaar is. We zorgen voor een zo goed mogelijke bereikbaarheid. Parkeren kan in die periode ook op het tijdelijke parkeerterrein achter Dirkx Bikeshop. Daar zijn ruim 50 parkeerplaatsen.
Hoe zit het met sluipverkeer in Kerkstraat? Worden er maatregelen getroffen om de snelheid te matigen?
In de Kerkstraat gaan we in oktober de verkeersintensiteiten meten om een goed beeld van de tijdelijke situatie te krijgen. Afhankelijk van die resultaten kunnen we maatregelen overwegen.
Hoe zit het met de reconstructie van de Kerkstraat en de Lindestraat?
Vooralsnog gaan we er van uit dat het project voor de herinrichting van de Kerkstraat start in 2026. De Lindestraat komt later aan bod.
Is er al duidelijkheid hoe de herinrichting van de Wilhelminalaan er uit gaat zien?
De herinrichting van de Wilhelminalaan is nog niet op een tekening uitgewerkt. De bedoeling is dat er een snelfietsroute komt, de verkeerdrukte afneemt en de maximum snelheid teruggebracht wordt naar 30 km/u. De weg wordt daarop aangepast. De voorbereidingen daartoe worden naar verwachting in 2026 gestart.
Zal de maximum snelheid van de Wilhelminalaan worden aangepast en zal er geluidsarme asfalt (zoals op de weg naar Bladel toe) worden toegepast?
Naar verwachting starten we in 2026 met de voorbereidingen om de Wilhelminalaan opnieuw in te richten waarbij het aantal auto's moet afnemen en niet harder mag rijden dan 30 km/u. Dat zorgt ook voor minder geluid.
Waar kan ik terecht als mijn vragen niet voorkomen in deze lijst?
Mocht jouw vraag niet in deze lijst voorkomen stuur dan een email naar Ruimtelijkbeheer@Reuseldemierden.nl. Wellicht dat je op de projectpagina Centrumplan - Nieuw Hart voor Reusel nog informatie vindt die je zoekt. Daarnaast kun je de ontwikkelingen en voortgang ook volgen via de BouwApp.
Wat voor informatie kan ik in de BouwApp vinden?
De ontwikkelingen rond de herinrichting marktplein Reusel kun je eenvoudig via de BouwApp volgen. Via deze app deelt de aannemer nieuwsberichten, planning en belangrijke meldingen. Zo blijf je altijd op de hoogte van de werkzaamheden en eventuele gevolgen voor de omgeving. Download gratis de BouwApp hier via Google Play Store of scan de QR-code op de projectpagina Centrumplam - Nieuw Hart voor Reusel.