Huisnummer aanvragen of veranderen

De gemeente nummert woningen, winkels en bedrijfs- en kantoorpanden. Als eigenaar of huurder kan je een pand dus niet zelf een (huis)nummer geven. Op deze pagina lees je meer over het aanvragen en veranderen van een huisnummer.

Automatisch toekennen huisnummer

In de volgende situaties hoef je geen huisnummer aan te vragen, omdat de gemeente dit automatisch regelt:

  • Bij verlening van een omgevingsvergunning (bouwen).
  • Bij verlening van een splitsingsvergunning/samenvoeging.
  • Bij het vaststellen van een nieuw vergunde stand- of ligplaats.

Wil je zelf een huisnummer aanvragen, wijzigen of intrekken?

Het toekennen of intrekken van een huisnummer gebeurt volgens de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen (Wet BAG) en het (tijdelijke) omgevingsplan. Als het (tijdelijke) omgevingsplan splitsing of samenvoeging verbiedt, dan kan de gemeente geen nummer(s) toekennen. Check vooraf of je hiervoor een omgevingsvergunning nodig hebt en/of het is toegestaan volgens het omgevingsplan. Dit kan beide via het Omgevingsloket.

Wat moet ik doen?

Wil je een huisnummer aanvragen, wijzigen of intrekken? Vul dan het aanvraagformulier huisnummer in via onderstaande knop.

Huisnummer aanvragen of veranderen

Als je een nieuw huis gaat bouwen, je huis gaat verbouwen of je woning wilt splitsen, heb je ook een (extra) huisnummer nodig. Dan doe je de aanvraag (voor een nieuw huisnummer) met de aanvraag voor een omgevingsvergunning of een woonsplitsingsvergunning.

Wat kost het?

Het aanvragen, wijzigen of intrekken van een (extra) huisnummer kost je geen geld, zolang het niet samengaat met een aanvraag om een omgevingsvergunning.

Hoe lang duurt het?

De gemeente beslist binnen 8 weken over je aanvraag.

Aanvullende informatie

Het aanvragen of intrekken van een huisnummer kan (financiële) gevolgen hebben voor je huurtoeslag of vastrechtkosten voor nutsvoorzieningen. Voor meer informatie hierover verwijzen wij je naar de belastingdienst en de leverancier van je water, gas of elektriciteit.

Contactpersonen

Wil je meer informatie of een afspraak maken? Neem dan op werkdagen tussen 9 en 12 uur telefonisch contact op via 0497 - 650 650.

Huisnummer aanvragen worden behandeld door team BAG van de Kempengemeenten. Dit team is gevestigd in het gemeentehuis van Bergeijk.

Heeft deze informatie u geholpen?