Participatietraject mobiliteitsplan Reusel-De Mierden

Om tot een breed gedragen ‘Mobiliteitsplan 2026 – 2030’ van de gemeente Reusel-De Mierden te komen is een uitgebreid participatietraject doorlopen. De belanghebbenden hebben tijdens het participatietraject hun wensen, zorgen en ideeën gedeeld.

Tijdens het participatietraject zijn de volgende belanghebbenden gevraagd:

  • Buurgemeenten
  • Metropool Regio Eindhoven (MRE) en Provincie Noord-Brabant
  • Inwoners
  • Externe stakeholders
  • Gemeenteraad

De verschillende momenten zijn hieronder per onderdeel toegelicht inclusief bevindingen en input voor de visie en het beleid.

Overleg buurgemeenten

Reusel-De Mierden grenst aan meerdere gemeenten, waaronder Bladel, Hilvarenbeek en Arendonk. Door deze ligging is afstemming over grensoverschrijdende mobiliteitsvraagstukken belangrijk. Met Bladel is afgesproken extra aandacht te besteden aan verkeersveiligheid en gedragsbeïnvloeding van scholierenverkeer, vooral langs de N284, en aan het afstemmen van snelheidsverschillen op aansluitende wegen. 

Aan de grens met Arendonk is de focus op landbouwverkeer. Belgische landbouwroutes lopen deels onverhard door natuurgebieden en sluiten momenteel niet aan op het gewenste netwerk van Reusel-De Mierden. Het mobiliteitsplan werkt uit hoe deze routes beter verbonden kunnen worden met het Nederlandse netwerk. 

Met Hilvarenbeek is afgesproken de fietsinfrastructuur richting Tilburg te versterken. Dit verbetert niet alleen de fietsbereikbaarheid voor Hilvarenbeek, maar ook voor Reusel-De Mierden. Veilige en aantrekkelijke verbindingen zijn hiervoor essentieel.

Overleg MRE en Provincie Noord-Brabant

In de gesprekken met de provincie Noord-Brabant en de Metropoolregio Eindhoven (MRE) kwam naar voren dat regionale samenwerking belangrijk is voor een toekomstbestendige mobiliteit. De provincie benadrukt het toepassen van het STOMP-principe, waarbij lopen en fietsen voorrang krijgen, gevolgd door openbaar vervoer en deelmobiliteit. Ook ziet de provincie kansen in nieuwe OV-oplossingen zoals Bravoflex en verbeterde snelle busverbindingen tussen stad en platteland.

De MRE wijst op de invloed van gemeentelijke keuzes op het bredere regionale mobiliteitssysteem. Zij benadrukken dat de mobiliteitstransitie vraagt om een grotere rol voor duurzame vervoerswijzen en dat reizen naar stedelijke gebieden in de toekomst vaker zonder auto zal plaatsvinden. Dit benadrukt het belang van toekomstgericht parkeerbeleid en maatregelen die inwoners stimuleren om alternatieven voor de auto te gebruiken. Deze punten vormen belangrijke aandachtspunten voor de verdere uitwerking van het mobiliteitsplan.

Inwonersenquête

Respons

  • De Enquête vormde een belangrijk onderdeel van het participatietraject voor het mobiliteitsplan. Bewoners en andere belanghebbenden werden uitgenodigd om hun kijk op de verkeerssituatie te delen en aan te geven wat zij missen. De digitale Maptionnaire-enquête was beschikbaar van begin juni tot eind juli 2025. Op 25 en 30 juni waren er inloopmomenten om de papieren versie in te vullen. In totaal leverde de enquête 475 reacties op. Daarmee kan de enquête als representatief worden beschouwd.

Samenstelling enquête

  • De vragen in de enquête waren gericht op het algemeen reisgedrag, zoals de frequentie van gebruik van de fiets, auto of het openbaar vervoer, en op de ervaring van de leefbaarheid, verkeersveiligheid en bereikbaarheid binnen de gemeente. Daarnaast konden inwoners reageren op stellingen over verschillende thema’s en hun persoonlijke reisgedrag toelichten, bijvoorbeeld over dagelijkse verplaatsingen en favoriete routes. Tot slot konden zij positieve punten en verbeterpunten aangeven door locaties op een kaart te markeren.

Modaliteiten

  • De auto blijft een belangrijk vervoermiddel voor de inwoners van de gemeente, vooral voor langere afstanden en dagelijkse activiteiten. Binnen de gemeente wordt ook veel gebruik gemaakt van de fiets. Het openbaar vervoer wordt momenteel nauwelijks gebruikt. Dit wordt mede veroorzaakt door de grotere afstanden en de beperkte beschikbaarheid van openbaar vervoervoorzieningen.

Verbeterkansen

  • Verkeersveiligheid wordt door de meeste respondenten als het belangrijkste thema gezien. Respondenten geven aan voorstander te zijn van vaste routes voor vrachtauto’s, om overlast in woonwijken te beperken en de verkeersveiligheid te vergroten. Ook zien veel inwoners graag verbeteringen aan (door)fietsroutes, omdat zij dan vaker de fiets zouden gebruiken. Onveilige kruispunten en oversteekplaatsen, ontbrekende of te smalle fietspaden, slechte kwaliteit van fietspaden en drukke verkeerssituaties ontmoedigen mensen bovendien om de fiets te pakken.

Knelpunten

  • Daarnaast kwamen verschillend knelpunten naar voren. Te hoge snelheid van gemotoriseerd verkeer vormen een risico voor de veiligheid, vooral in woonwijken en op routes door de kernen. Ontbrekende of onveilige fietsverbindingen maken het lastig om veilig en efficiënt te reizen, terwijl onveilige trajecten en kruispunten een risico vormen voor ongelukken of bijna-ongevallen.

De enquête laat zien dat inwoners van Reusel-De Mierden behoefte hebben aan een mobiliteitsnetwerk dat veilig, toegankelijk en duurzaam is, waarbij de fiets en het openbaar vervoer een grotere rol dan nu kunnen spelen als de voorzieningen en verbindingen hier beter op zijn afgestemd.

Werksessies externe stakeholders

Werksessie inventarisatiefase

Op 25 juni 2025 hebben vertegenwoordigers van dorpsraden, ondernemersverenigingen en maatschappelijke organisaties deelgenomen aan een werksessie om input te leveren voor het mobiliteitsplan van Reusel-De Mierden. Met invulbladen zijn knelpunten, positieve punten en kansen in kaart gebracht op het gebied van fietsen, lopen, openbaar vervoer en gemotoriseerd verkeer.

Voetgangers
De kwaliteit van voetpaden is op veel plekken onvoldoende, met kapotte trottoirs, ontbrekende geleidelijnen en gevaarlijke oversteekplaatsen. Hierdoor kiezen vooral ouderen soms toch voor de auto voor korte afstanden. Verbeteringen zijn nodig om lopen aantrekkelijker en veiliger te maken.
Fiets
Er zijn diverse knelpunten benoemd, zoals school-thuisroutes naar het Pius X College, smalle wegen in Hulsel. Het ontbreken van een vrijliggend fietspad op de N269 belemmert de aansluiting op de doorfietsroute richting Tilburg.
Openbaar vervoer
De huidige OV-verbindingen zijn versnipperd en hebben lange reistijden. Er is behoefte aan meer en betere bushaltes en een snelle, betrouwbare verbinding met Tilburg.
Gemotoriseerd verkeer
Er is zorg geuit over de hoeveelheid zwaar verkeer in en rond de dorpen. Op de rotonde bij de N284 hebben fietsers geen voorrang, wat in combinatie met bedrijventerreinverkeer vaak gevaarlijke situaties oplevert. Sleutelstraat vormt een knelpunt. Tegelijkertijd zijn er kansen om het verkeer via nieuwe routes veiliger te laten verlopen.

Werksessie uitwerking visie en beleid

Op 3 november 2025 vond een tweede werksessie plaats met de externe stakeholders. Tijdens deze bijeenkomst is het concept van het mobiliteitsplan gepresenteerd en besproken. De deelnemers kregen de gelegenheid om te reageren op de inhoud, ontbrekende onderwerpen aan te wijzen en suggesties te doen voor aanpassingen.

Een belangrijk aandachtspunt tijdens de sessie was de veiligheid van fietsers, zowel in het dagelijkse verkeer als bij recreatief fiets- en wandelverkeer. Daarbij lag de nadruk op de breedte van fietsvoorzieningen en dubbelgebruik van routes die ook door landbouwverkeer worden gebruikt. De waardevolle input uit deze werksessie is meegenomen bij de verdere uitwerking van de mobiliteitsvisie en het beleidskader.

Werksessie gemeenteraad

Op 26 augustus 2025 vond een werksessie plaats met de gemeenteraad. Tijdens deze sessie werden de belangrijkste bevindingen uit de inventarisatie en het participatietraject toegelicht. Ook kwamen de kaderstellende opgaven Duurzaam Veilig Wegverkeer, het ontwerpprincipe STOMP en de eerste denkrichtingen voor de visie en het beleid aan bod. 

Raadsleden kregen de gelegenheid om na afloop vragen te stellen, opmerkingen te delen en input aan te leveren. Er werden met name zorgen geuit over de ontsluiting van de nieuwe woonwijk Braaksche Akkers in relatie tot de huidige inrichting van de Sleutelstraat en Weijereind en de inrichting van landbouwroutes.

Auto op provinciale weg