Als je paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen is, kan je een nieuwe aanvragen. Je kan je document via onderstaande knop direct als vermist opgeven. Vervolgens kan je een afspraak maken om een nieuw paspoort of nieuwe identiteitskaart aan te vragen in het gemeentehuis.

Let op: Als je een document hebt opgegeven als vermist kan je dit niet meer terugdraaien en moet je een nieuw document aanvragen.

Document opgeven als vermist Afspraak maken

Wat moet ik doen?

Je moet eerst een verklaring van vermissing afleggen bij de gemeente. Dit is nodig om misbruik van je oude paspoort of identiteitskaart te voorkomen én voor de aanvraag van een nieuw reisdocument. Vervolgens maak je een afspraak bij de gemeente om een nieuw document aan te vragen. Je haalt je nieuwe document persoonlijk op in het gemeentehuis.

Je hoeft geen aangifte te doen bij de politie. Ook niet als je paspoort of identiteitskaart is gestolen.

Wat moet ik meenemen?

  • Een pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag. Deze pasfoto voldoet aan de pasfoto-eisen.(externe link)
  • Eventueel het buitenlandse proces-verbaal als je je paspoort of identiteitskaart in het buitenland bent kwijtgeraakt.
  • Pinpas (of contant geld) om te betalen.

Hoe lang duurt het?

Meestal is je paspoort of identiteitskaart na 6 werkdagen klaar.

Het kan zijn dat we onderzoek moeten doen om je identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat je je paspoort of identiteitskaart krijgt.

Verklaring van vermissing

Een verklaring van vermissing afleggen is verplicht om een nieuw reisdocument aan te vragen. Ook is het aan te raden om een verklaring van vermissing te doen als er geen nieuw reisdocument aangevraagd hoeft te worden, omdat je nog een ander reisdocument hebt. De overheid registreert bij een verklaring van vermissing het documentnummer van je vermiste paspoort of ID-kaart. Deze registratie helpt bij de strijd tegen identiteitsfraude.

  • Je vraagt een nieuw paspoort of identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente.
  • Je vult een formulier in waarin je uitlegt hoe je het oude document bent kwijtgeraakt.
  • Na de melding registreert de gemeente je reisdocument de vermissing. Bij controle is dan zichtbaar dat je reisdocument ongeldig is. Hierdoor kan er geen misbruik van gemaakt worden.
  • Als je je paspoort of ID-kaart toch nog vindt, mag je het niet meer gebruiken. Je levert je paspoort of ID-kaart in bij de gemeente zodat het ongeldig gemaakt wordt. Ook als je paspoort of ID-kaart wordt gevonden, wordt het ongeldig gemaakt. Beiden om misbruik te voorkomen.
  • Je kunt een nieuw document aanvragen bij de gemeente.
  • Je moet uw paspoort of identiteitskaart persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na uw aanvraag.

Document opgeven als vermist

Aangifte doen bij verzekering tegen diefstal

Is je paspoort/identiteitskaart gestolen en ben je verzekerd tegen diefstal? Dan is het wel handig om aangifte te doen bij de politie zodat je dit kunt aantonen.

Aangifte doen in het buitenland

Bent je je paspoort of identiteitskaart in het buitenland kwijtgeraakt? Doe meteen aangifte bij de plaatselijke politie. Daarna kan je bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nooddocument aanvragen. In Nederland hoef je geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie. Met het buitenlandse proces-verbaal kan je bij de gemeente een paspoort of identiteitskaart aanvragen.

Noodpaspoort aanvragen

Bent je je paspoort kwijtgeraakt en moet je onmiddellijk op reis? Vraag dan een noodpaspoort aan. Het noodpaspoort is alleen om te reizen. Bij de Koninklijke Marechaussee kan je het noodpaspoort aanvragen(externe link).

Contactpersonen

Loket burgerzaken

Heeft deze informatie u geholpen?