Als je in Nederland komt wonen, moet je je inschrijven bij de gemeente. Dit geldt ook als je al eerder in Nederland hebt gewoond.

Afspraak maken

Hoe werkt het?

Als je minstens 4 maanden in Nederland komt wonen binnen een periode van 6 maanden, moet je je inschrijven bij de gemeente.

Je kunt je inschrijven bij de gemeente als je legaal in Nederland bent. Dit heet rechtmatig verblijf. Je verblijf is rechtmatig in de volgende gevallen:

  • Je hebt de Nederlandse nationaliteit.
  • Je hebt de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie(externe link).
  • Je hebt de nationaliteit van Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland.
  • Je hebt een geldige verblijfsvergunning.
  • Je mag de beslissing op je aanvraag voor een verblijfsvergunning in Nederland afwachten.

Wat moet ik doen?

  • Ga persoonlijk naar de gemeente om u in te schrijven. Doe dit binnen 5 dagen nadat je in Nederland bent aangekomen.
  • Schrijf je in op je vaste woonadres.
  • Als je partner ook naar Nederland is gekomen, moet de partner met je meekomen naar de gemeente.
  • Als je kinderen ook naar Nederland zijn gekomen, moeten zij met je meekomen naar de gemeente.
  • Na de inschrijving krijg je een burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heb je nodig voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld voor het aanvragen van toeslagen.

Woon je korter dan 4 maanden in Nederland?

Als je korter dan 4 maanden in Nederland woont, hoef je je niet in te schrijven bij de gemeente. Je laat zich dan inschrijven(externe link) als niet-ingezetene in de BRP. Dat doe je met je adres in het buitenland. Dit heet de Registratie niet-ingezetenen (RNI).

Inwonen of samenwonen

Als je bij iemand gaat inwonen of je gaat samenwonen dan moet de hoofdbewoner hiervoor toestemming verlenen. Dit kan door samen de verhuizing online door te geven via de knop bovenaan de pagina, of door onderstaand het digitale formulier 'Verklaring van inwoning' in te vullen.

Verklaring van inwoning

Het kan ook schriftelijk, met het formulier Verklaring toestemming woonadres en een kopie van het identiteitsbewijs van de hoofdbewoner.

Wat moet ik meenemen?

  • Uw geldige identiteitsbewijs.
  • Een reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt.
  • Documenten die bewijzen dat je hier woont. Bijvoorbeeld een huurcontract, eigendomsbewijs of verklaring van de hoofdbewoner van de woning.
  • Officiële documenten uit je tijd in het buitenland. Bijvoorbeeld een geboorteakte, huwelijksakte, erkenningsakte of echtscheidingsakte. Let op: als deze documenten niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans zijn, moeten ze eerst vertaald en gelegaliseerd(externe link) worden. Doe dit voordat je naar Nederland komt.
  • Als je bij iemand gaat inwonen of je gaat samenwonen, dan heb je schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner van dat adres nodig.
  • Als je vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten naar Nederland komt, heb je een bewijs van uitschrijving nodig.
  • Indien van toepassing: je geldige verblijfsvergunning of bewijs dat deze is aangevraagd.

Hoe lang duurt het?

De gemeente schrijft je zo snel mogelijk in. Dit duurt maximaal 4 weken.

Aanvullende informatie

Als je geen vast woonadres hebt, vraag je eerst een briefadres aan bij de gemeente. Bijvoorbeeld wanneer je binnenschipper bent of in een instelling verblijft.

Contactpersonen

Loket burgerzaken

Heeft deze informatie u geholpen?