In onze gemeente zijn er verschillende diensten en initiatieven die zich inzetten voor het in stand houden en verbeteren van de zorg- en welzijnsvoorzieningen in de kernen. Sommige zaken worden door het Loket van A tot Z zelf geregeld, maar we werken ook veel samen met andere organisaties. Op deze pagina vind je meer informatie over de verschillende diensten op het gebied van welzijn. 

Werkgroepen Zorg en Welzijn

De werkgroepen Zorg en Welzijn zijn opgericht met als doel het handhaven en (waar mogelijk) verhogen van het niveau van voorzieningen op het gebied van zorg en welzijn. Zij begeleiden in elke dorpskern verschillende projecten die door vrijwilligers worden gedraaid en organiseren regelmatig activiteiten.

Huiskamerprojecten

In Reusel, Hooge Mierde en Lage Mierde is er een huiskamer voor ouderen. Hier kun je terecht op een of meerdere dagdelen per week voor een praatje en activiteiten.

In Hulsel is op dit moment geen huiskamer, maar worden er met regelmaat themamiddagen en avonden georganiseerd. Ook kun je maandelijks aan een gezamenlijk eetproject deelnemen. Het contact loopt via zorgenwelzijnhulsel@gmail.com.

KBO's

Klussen- en vervoersdienst

De klussen- en vervoersdienst richt zich op ondersteuning van ouderen, chronisch zieken en gehandicapten. Het gaat bijvoorbeeld om kleine huishoudelijke karweitjes, boodschappen, begeleiding naar ziekenhuis of huisarts, vervoer naar familie, klein onderhoudswerk, kleine klusjes aan elektrische-, sanitaire-, of verwarmingsinstallaties, tuinonderhoud of administratie. De kosten zijn € 2,50 per half uur. De klussen mogen niet langer duren dan ongeveer twee uur. Eventueel benodigde materialen en een kilometervergoeding worden in rekening gebracht.

ANWB Automaatje

Mensen die (tijdelijk) minder mobiel zijn en voor vervoer afhankelijk zijn van anderen kunnen gebruik maken van ANWB AutoMaatje. Deze service van ANWB richt zich op mensen die buiten de bestaande regelingen vallen. Zo kan je toch nog de deur uit. Handig voor praktische zaken zoals een bezoek aan de huisarts of kapper, maar ook gewoon voor gezellige uitstapjes!

Aanmelden voor ANWB AutoMaatje is gratis. Je betaalt wel een kleine onkostenvergoeding (kilometervergoeding en parkeerkosten). De vrijwilligers die meedoen aan AutoMaatje gebruiken namelijk hun eigen auto. 

Om gebruik te kunnen maken van ANWB AutoMaatje neem je contact op Cordaad Welzijn. 

Maaltijdvoorziening

Als er problemen ontstaan bij koken, kan maaltijdvoorziening ingeschakeld worden. Dit kan ook tijdelijk, bijvoorbeeld bij ziekte of revalidatie. De maaltijddienst levert maaltijden aan huis. Er is keuze uit warme maaltijden (dagelijks), gekoelde maaltijden (dagelijks of wekelijks) of diepvriesmaaltijden (wekelijks). Er zijn verschillende aanbieders. Lukt het je niet om hier informatie over te vinden, dan helpen wij van Loket van A tot Z je graag!

Sociale alarmering

Sociale alarmering is een voorziening waarbij de gebruiker zelf alarm slaat en hulp kan vragen door middel van een draadloze hals- of polszender, die gekoppeld is aan een alarmkastje. Dit kastje staat in verbinding met de meldcentrale. Met één druk op de knop kun je alarm slaan. Iedereen kan zich op de dienst abonneren, ongeacht leeftijd of leef- en woonomstandigheden. De woning dient wel te beschikken over een telefoonaansluiting. Je kunt kiezen voor professionele alarmopvolging door een zorginstelling in de regio, drie eigen contactpersonen (door jouzelf benaderd en aangemeld) of een combinatie. Je kunt ook zelf tot aanschaf van een telefoon met hanger overgaan als je zelf met familie de alarmering wilt regelen. Meer informatie over mogelijkheden en tarieven via Loket van A tot Z.

Leefsamen

Leefsamen is een dienst waarbij uw naasten (zoals kinderen of buren) kunnen komen helpen wanneer er iets mis gaat in uw woning. Ook is er de mogelijkheid om een professionele hulpverlener in te schakelen als dat nodig is. Op afspraak worden slimme sensoren in uw woning geplaatst en een kosteloze woonscan van uw woning uitgevoerd. U ontvangt ook een adviesrapport met verbeterpunten voor uw woonsituatie. De alarmering van de sensoren wordt op uw persoonlijke wensen afgestemd. Als het nodig is, wordt een alarm naar uw zelf gekozen naasten gestuurd. Op die manier kunnen zij u snel komen helpen. Meer informatie vindt u op www.leefsamen.nl/reusel-demierden(externe link) waar ook de mogelijkheid is online aan te melden. Na aanmelding wordt u gebeld om een afspraak in te plannen.

Thuisadministratie

Het kan best lastig zijn om je eigen geldzaken en administratie bij te houden. Al die brieven en formulieren, soms per post, soms digitaal. Bij vragen over brieven, formulieren of rekeningen die betaald moeten worden, kun je bij de ervaren vrijwilligers van thuisadministratie terecht. Die kunnen je helpen je administratie weer op orde te krijgen. Voor meer informatie, neem contact op met John Vlassak van Cordaad Welzijn via 06 - 40 99 15 42 of johnvlassak@cordaadwelzijn.nl.

Dementievriendelijke gemeente

De doelen van Werkgroep dementievriendelijke gemeente zijn om:

  • mensen met dementie zo lang mogelijk mee te laten doen in onze gemeente;
  • het taboe rondom dementie te doorbreken en het leven voor dementerenden én hun naasten een stukje aangenamer maken;
  • bewustwording te creëren bij inwoners wat mantelzorg is en de belasting daarvan;
  • activiteiten verzorgen voor mantelzorgers;
  • informatie verstrekken voor mantelzorgers;
  • informatie te verstrekken over dementie en alles wat daarmee te maken heeft;
  • activiteiten aan te bieden voor mensen met dementie en mantelzorgers.

Activiteiten die georganiseerd worden, worden bekend gemaakt in D'n Uitkijk, op www.reuseldemierden.nl/nieuws en op grensdorpen.nl.

Voedselbank

Inwoners van de gemeenten Bladel, Reusel-De Mierden en Eersel, die niet genoeg geld hebben om zelf eten te kopen kunnen bij Voedselbank Bladel wekelijks gratis boodschappen komen doen. Om te bepalen of je hiervoor in aanmerking komt, wordt naar je inkomen gekeken.

Aanmelding kan via een instantie als het Loket Van A tot Z, KempenPlus, Vluchtelingenwerk of de huisarts. Maar je kunt je ook persoonlijk aanmelden. Meer informatie via www.voedselbankdekempenzuid.nl(externe link), voedselbankbladel@gmail.com of Loket van A tot Z.

Vragen?

Heb je na het lezen van deze pagina nog vragen? Dan kan je terecht bij het Loket van A tot Z. Zij werken op afspraak. Bellen kan via 0497 - 582 100 van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur en op dinsdag van 9.00 tot 17.00 uur. Afspraken buiten openingstijden zijn (indien nodig) mogelijk. 

Naar Loket van A tot Z