Gesprek voorbereiden

Als je een gesprek goed voorbereid, kan het Loket van A tot Z je nog beter helpen. Op deze pagina vind je 6 tips voor een goede voorbereiding.

Tip 1: bedenk wat je meer wilt kunnen

Wat zou je willen doen dat nu niet kan of lastig is? Wil je weer zelfstandig naar de winkel kunnen? Vaker een praatje maken? Of weer bij je zus op bezoek kunnen? Als je weet wat je wilt doen, kunnen wij helpen met het vinden van een oplossing die bij jouw situatie past.

Tip 2: denk na over mogelijke oplossingen

Misschien heb je zelf al een goed idee voor een oplossing om weer te kunnen doen wat je wilt. Denk hier van tevoren over na en schrijf al je ideeën op. Dan kunnen we die samen bespreken.

Tip 3: Bedenk wat je eigen netwerk kan betekenen

Misschien heb je een behulpzame echtgenoot, kind, vriend of verenigingslid dat kan helpen aan een passende oplossing. Bijvoorbeeld door je af en toe mee te nemen met de auto, een praatje te komen maken, mee te lezen met lastige brieven, of een wandeling te maken. Hoe fijn is het wel niet als je geholpen kunt worden door iemand die je al kent en vertrouwd?

Tip 4: onderzoek of je een eigen bijdrage moet leveren

Denk je dat je voorzieningen of hulp nodig hebt vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)? Dan moet je vaak een eigen bijdrage betalen. Dit is vaak een klein deel van het totale bedrag. Lees meer hierover onder het kopje 'Abonnementstarief' op de pagina 'Wet- en regelgeving'.

Tip 5: nodig iemand uit om bij het gesprek aanwezig te zijn

Bijvoorbeeld een familielid, vriendin of mantelzorger. Die persoon kan je helpen dingen uit te leggen, of kan helpen onthouden wat er allemaal wordt besproken in het gesprek. En natuurlijk is het ook gewoon fijn om een bekend gezicht aan tafel te hebben.

Tip 6: denk na over gratis ondersteuning (OCO)

Je kunt gratis onafhankelijke ondersteuning krijgen van een cliëntondersteuner. Hierover kan je meer lezen op de pagina OCO.

Vragen?

Heb je na het lezen van deze pagina nog vragen? Dan kan je terecht bij het Loket van A tot Z. Zij werken op afspraak. Bellen kan via 0497 - 582 100 van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur en op dinsdag van 9.00 tot 17.00 uur. Afspraken buiten openingstijden zijn (indien nodig) mogelijk. 

Naar Loket van A tot Z

Logo en tekst: Loket van A tot Z, welzijn, wonen, zorg en inkomen